S T A T U T
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
W KATARZYNIE
SPIS TREŚCI
POSTANOWIENIA OGÓLNE………………………………………………………3
Rozdział I – NAZWA SZKOŁY…………………………………………………….3
Rozdział II. CELE I ZADANIA SZKOŁY……………………………………..4
Rozdział III. ORGANY SZKOŁY I ICH ZADANIA……………………….9
Rozdział IV . ORGANIZACJA SZKOŁY……………………………………14
Rozdział V. NAUCZYCIELE I PRACOWNICY SZKOŁY…………......18
Rozdział VI. SZCZEGÓŁOWE ZASADY OCENIANIA
WEWNĄTRZSZKOLNEGO………………………………….….20
Rozdział VII. UCZNIOWIE SZKOŁY………………………………………….41
Rozdział VIII. ODDZIAŁ PRZEDSZKOLNY…………………………………45
Rozdział IX . POSTANOWIENIA KOŃCOWE………………………………47
Niniejszy statut został opracowany w oparciu o ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz.329 ze zmianami) oraz rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61 poz. 624 z późniejszymi zmianami ).
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Ilekroć w dalszej części Statutu jest mowa bez bliższego określenia o :
1) Szkole – należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową w Katarzynie,
2) Ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz. U. z 2004 r. Nr.256 poz. 2572 z późniejszymi zmianami ),
3) Dyrektorze, Radzie Pedagogicznej, Samorządzie Uczniowskim i Radzie Rodziców - należy przez to rozumieć organy działające w szkole,
4) Rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów ,
5) Wychowawcy – należy przez to rozumieć nauczyciela , którego szczególnej opiece wychowawczej powierzono jeden z oddziałów w szkole,
6) Organie prowadzącym szkołę – należy przez to rozumieć Gminę Michów,
6) Organie sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą – należy przez to rozumieć Lubelskiego Kuratora Oświaty.
Rozdział I – NAZWA SZKOŁY
§ 2
Nazwa szkoły : SZKOŁA PODSTAWOWA W KATARZYNIE
§ 3
Szkoła używa pieczęci :
1.Podłużnej o brzmieniu:
1) Szkoła Podstawowa Katarzyn 21-140 Michów
tel.(081)8594480 NIP 714-17-44-953
2.Okrągłych o brzmieniu :
1) Duża pieczęć z godłem państwa i napisem w otoku : Szkoła
Podstawowa w Katarzynie,
2) Mała pieczęć z godłem państwa i napisem w otoku:
Szkoła Podstawowa w Katarzynie.
§ 4
1.Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Michów.
2.Szkoła jest jednostką budżetową gminy i działa na zasadach
określonych ustawą z dnia 30.VI.2005 r. o finansach publicznych
(Dz. U. Nr.249 poz. 2104 z późniejszymi zmianami).
3.Obsługę finansową Szkoły prowadzi Zespół Szkół
Ogólnokształcących w Michowie, po uprzednim zawarciu
stosownego porozumienia z dyrektorem ZSO w Michowie.
4. Nadzór pedagogiczny sprawuje Lubelski Kurator Oświaty.
5. Czas trwania cyklu kształcenia w Szkole wynosi 6 lat.
Rozdział II. CELE I ZADANIA SZKOŁY
§ 5
1.Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty
oraz przepisach wydanych na jej podstawie.
2.Zapewnia uczniom pełny rozwój umysłowy , moralno-emocjonalny
i fizyczny w zgodzie z ich potrzebami i możliwościami psychofizycznymi
w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz wolności
światopoglądowej i wyznaniowej.
3.W realizacji zadań kieruje się zasadami nauk pedagogicznych , przepisów
prawa i zobowiązań wynikających z Powszechnej Deklaracji Praw
Człowieka i Deklaracji Praw Dziecka.
§ 6
1.Szkoła umożliwia uczniowi zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych
do uzyskania świadectwa jej ukończenia.
2.Pomaga absolwentom w przygotowaniu do dalszego kształcenia.
3.Umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej,
językowej i religijnej.
4.Funkcje opiekuńcze w szkole sprawują wychowawcy.
5.Szkoła dokonuje indywidualnej oceny sytuacji materialnej i społecznej
uczniów i podejmuje działania w celu zlikwidowania dysproporcji
w materialnym zaopatrzeniu uczniów znajdujących się w szczególnie
trudnej sytuacji finansowej i opiniuje o przyznanie takiej pomocy przez
organy samorządu gminnego.
6.Udziela uczniom niezbędnej pomocy pedagogicznej i psychologicznej
w tym:
1)współpracuje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w celu
zasięgnięcia opinii o uczniach mających trudności wychowawcze
lub w nauce,
2)udziela pomocy uczniom niedostosowanym społecznie,
3)przeciwdziała zjawiskom patologii społecznej.
7.Sprawuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi organizują nauczanie
indywidualne w domu . 8.Umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez
zindywidualizowanie wymagań i opieki nad uczniem szczególnie
zdolnym lub mającym trudności w nauce.
9.Umożliwia realizację indywidualnych i autorskich programów
nauczania.
10.Szkoła wypracowuje i realizuje Program Wychowawczy
i Profilaktyczny stanowiące odrębne dokumenty.
§ 7
Wykonywanie zadań opiekuńczych przez Szkołę.
1.Podczas obowiązujących zajęć lekcyjnych opiekę nad uczniem sprawuje
nauczyciel przedmiotu. Powyższe dotyczy także nauczycieli pełniących
zastępstwa za nauczycieli nieobecnych.
2.Podczs zajęć pozalekcyjnych opiekę nad uczniami sprawuje nauczyciel
prowadzący zajęcia.
3.W czasie przerw międzylekcyjnych opiekę sprawują nauczyciele
pełniący dyżur.
4.Opiekę nad uczniami przebywającymi na wycieczce sprawuje kierownik
wycieczki i opiekunowie.
1)przed każdą wycieczką sporządza się kartę wycieczki uwzględniającą
zasady i tryb opieki , trasę wycieczki i czas jej trwania, określa się także
cele wycieczki,
2) kartę wycieczki zatwierdza dyrektor szkoły,
3) dopuszcza się aby rolę opiekunów pełnili Rodzice,
4)uczniowie składają przed wycieczką oświadczenia rodziców o ich
zgodzie na udział dziecka w wycieczce.
5. Przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza terenem szkoły liczbę
opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki ustala się uwzględniając wiek,
stopień rozwoju psychofizycznego , stan zdrowia i ewentualnie
niepełnosprawność osób powierzonych opiece szkoły, a także specyfikę
zajęć, imprez i wycieczek oraz warunki w jakich będą się one odbywać
( Rozporządzenie MEN i S z dnia 31.XII.2002r. w sprawie bezpieczeństwa
i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach – Dz. U.
z 2003 r. Nr 6 poz.69 )
6. Nauczyciele zatrudnieni w Szkole pełnią dyżury , a w szczególności:
1) podczas przerw międzylekcyjnych,
2) na uroczystościach szkolnych i klasowych,
3) na zabawach szkolnych.
7. Dyrektor Szkoły sporządza roczny lub semestralny grafik dyżurów
pełnionych przez nauczycieli podczas przerw międzylekcyjnych ,
uwzględniający wszystkich nauczycieli , podając czas i miejsce
dyżuru.
8. Dyrektor wyznacza nauczycieli dyżurujących w czasie imprez szkolnych
co najmniej na jeden dzień przed imprezą. 9. Organizatorami imprez klasowych są wychowawcy i oni są zobowiązani
do pełnienia dyżurów podczas tych imprez.
§ 8
1. Dyrektor szkoły powierza wyznaczonemu nauczycielowi zwanemu
wychowawcą klasy opiekę nad danym oddziałem.
2.Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej
wskazane jest , aby wychowawca opiekował się danym oddziałem
w ciągu całego etapu edukacyjnego tj.
1) klasy I – III
2) klasy IV – VI
3. Wychowawca klasy sprawuje opiekę wychowawczą nad danym
oddziałem jak też rozwiązuje problemy wychowawcze oddziału
wespół z uczniami i rodzicami.
- Dyrektor szkoły podaje do wiadomości rodziców i uczniów przydział oddziałów poszczególnym wychowawcom.
- Dyrektor szkoły wysłuchuje opinii uczniów i rodziców danego oddziału w sprawie wychowawcy, analizuje je i ewentualne wnioski ( uwagi) przedstawia zainteresowanemu nauczycielowi.
- Dyrektor może dokonać zmiany na stanowisku wychowawcy :
1) z urzędu w skutek długotrwałej , usprawiedliwionej nieobecności
wychowawcy lub z przyczyn organizacyjnych szkoły,
2) na pisemny wniosek dotychczasowego wychowawcy,
3) na pisemny wniosek co najmniej 2/3 rodziców uczniów danego oddziału lub Samorządu Uczniowskiego.
7. Opinie , o których mowa w ust.5 nie są dla Dyrektora wiążące .
O sposobie ich załatwienia Dyrektor informuje wnioskodawców w
terminie 14 dni.
- Zdania wychowawcy określają dalsze postanowienia Statutu
§ 9
- Szkoła prowadzi świetlicę , która zabezpiecza uczniom zajęcia
wychowawczo-opiekuńcze.
- Szkoła zapewnia uczniom możliwość spożycia obiadu drugo daniowego.
- Odpłatność za korzystanie z dożywiania ustala odrębny regulamin.
- Dopuszcza się zwolnienie częściowe lub całkowite z opłat uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej lub wymagających szczególnej opieki.
Wówczas te koszty pokrywa Ośrodek Pomocy Społecznej.
- Stołówka podlega bezpośrednio Dyrektorowi Szkoły.
§ 10
- Nauczyciele uczący w danej klasie tworzą zespoły:
1) zespół klas IV – VI
2) zespół nauczania zintegrowanego
- Pracą zespołu kieruje nauczyciel wyznaczony przez Dyrektora Szkoły na
przewodniczącego zespołu.
- Cele i zadania zespołu to: 1)organizowanie współpracy nauczycieli dla pełnej realizacji
programów nauczania,
2)uzgodnienie korelacji treści nauczania przedmiotów pokrewnych,
3)uzgodnienie decyzji w sprawie wyboru programu nauczania,
4)opracowywanie kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania
wyników nauczania,
5)organizowanie wewnątrzszkolnego systemu doskonalenia
zawodowego i doradztwa metodycznego , w tym dla nauczycieli
młodszych stażem ,
6)opracowywanie i opiniowanie autorskich i eksperymentalnych
programów nauczania,
7)redagowanie wspólnych opracowań na tematy dyscyplinarne lub
interdyscyplinarne.
§ 11
Współdziałanie rodziców i nauczycieli.
1. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawie wychowania
i kształcenia dzieci.
2. Rodzice mają prawo do:
1) znajomości szkolnego zestawu programów na danym etapie
kształcenia oraz programu wychowawczego szkoły,
2) znajomości wewnątrzszkolnego systemu oceniania,
3) rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania ,
postępowania i przyczyn trudności w nauce,
4) uzyskiwania informacji , porad i wskazówek w sprawach
wychowania i kształcenia swojego dziecka,
5) wyrażania i przekazywania opinii i wniosków odnośnie pracy
szkoły nauczycielom, dyrekcji i organom nadzorującym szkołę.
3.Szkoła organizuje spotkania z rodzicami i stwarza im możliwości
wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze.
Rozdział III. ORGANY SZKOŁY I ICH ZADANIA
§ 12
1.Organami Szkoły są :
1) Dyrektor Szkoły
2) Rada Pedagogiczna
3) Samorząd Uczniowski
4) Rada Rodziców
2.Może być utworzona Rada Szkoły jako społeczny organ Szkoły
z kompetencjami określonymi w ustawie o systemie oświaty. 3.Dyrektor Szkoły jest organem Szkoły , który :
1) kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą Szkoły,
2) reprezentuje Szkołę na zewnątrz,
3) sprawuje nadzór pedagogiczny, dokonuje oceny pracy nauczycieli,
4) inspiruje doskonalenie zawodowe kadry pedagogicznej w ramach
rad szkoleniowych i innych form doskonalenia zawodowego,
5) przedkłada Radzie Pedagogicznej , w celu podjęcia uchwały,
projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
6) przedkłada Radzie Pedagogicznej do zatwierdzenia wyniki
klasyfikacji i promocji uczniów,
7) opracowuje dokumenty organizacyjne Szkoły,
8) organizuje warunki do prawidłowej realizacji konwencji o prawach dziecka oraz umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
9) opracowuje zakresy obowiązków nauczycieli i pracowników niepedagogicznych
10) przyjmuje uczniów do szkoły,
11) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki do
harmonijnego rozwoju,
12) zapewnia bezpieczeństwo i higienę pracy oraz nauki,
13) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej i Rady Szkoły (jeżeli taka
zostanie powołana) podjęte w ramach ich kompetencji
14) organizuje współdziałania z Samorządem Uczniowskim i Radą
Rodziców,
15) współpracuje z zakładową organizacją związkową działającą w
Szkole w zakresie przewidzianym odrębnymi przepisami , a w
szczególności: zasięga opinii w sprawach organizacji pracy Szkoły ,
regulaminów pracy, premiowania i nagradzania pracowników
Szkoły, ZFŚS, ustalania planów urlopów pracowników Szkoły z wyjątkiem Nauczycieli,
16) administruje zakładowym funduszem świadczeń socjalnych
zgodnie z ustalonym regulaminem,
17) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Szkoły,
18) organizuje administracyjną , finansową i gospodarczą obsługę Szkoły.
4.Dyrektor Szkoły jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w niej
nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami, a w szczególności:
1)zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników Szkoły,
2)przyznaje nagrody,
3)wymierza kary porządkowe,
4)występuje do organu prowadzącego i nadzorującego Szkołę z wnioskami
w sprawie odznaczeń , nagród i innych wyróżnień- po zasięgnięciu
opinii Rady Pedagogicznej.
5.W przypadku nieobecności Dyrektora jego obowiązki pełni wyznaczony
przez niego nauczyciel.
6.Radę Pedagogiczną jako organ Szkoły tworzą wszyscy nauczyciele
zatrudnieni w Szkole, bez względu na wymiar czasu pracy.
7.Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Szkoły.
8.W posiedzeniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym
zaproszeni przez Dyrektora lub na wniosek Rady goście.
9.Uchwały Rady Pedagogicznej zapadają zwykłą większością głosów przy
obecności ½ jej członków.
10. Rada Pedagogiczna uchwala regulamin swej działalności.
11. Rada Pedagogiczna obraduje na posiedzeniach plenarnych ujętych w
rocznym planie z uwzględnieniem posiedzeń przed rozpoczęciem roku
szkolnego tj. posiedzeń zatwierdzających wyniki klasyfikowania i
promowania uczniów po każdym semestrze oraz posiedzenia po
zakończeniu roku szkolnego.
12.Oprócz posiedzeń plenarnych zwoływane mogą być bieżące posiedzenia
Rady Pedagogicznej na wniosek przewodniczącego Rady Pedagogicznej ,
organu prowadzącego Szkołę lub 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
13.Obradom Rady Pedagogicznej przewodniczy Dyrektor Szkoły jako
Przewodniczący Rady lub wyznaczony przez niego nauczyciel.
14. O zwołaniu Rady Pedagogicznej powiadamia jej członków przewodniczący
Rady.
15. Członkowie Rady Pedagogicznej zobowiązani są do nie ujawniania treści
obrad i spraw , które mogłyby naruszyć dobro osobiste uczniów,
nauczycieli i innych pracowników Szkoły, lub dobre imię Szkoły . 16. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy Szkoły,
2) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promowania uczniów,
3) uchwalanie regulaminu własnej działalności,
4) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji pedagogicznych,
5) ustalanie zakresu samokształcenia i doskonalenia zawodowego,
6) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy uczniów.
17.Dyrektor Szkoły wstrzymuje wykonanie w/w uchwał z tytułu ich
niezgodności z przepisami prawa , a o powyższym zawiadamia organ
prowadzący Szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
18. Do kompetencji opiniodawczych Rady Pedagogicznej należy :
1) opiniowanie organizacji pracy Szkoły , tygodniowego rozkładu
zajęć,
2) opiniowanie projektu planu finansowego Szkoły,
3) opiniowanie wniosków do organu prowadzącego Szkołę o
przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
4)opiniowanie propozycji Dyrektora Szkoły w sprawach przydziału
nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych ,
wychowawczych i opiekuńczych.
19. W przypadku, gdy nie została powołana Rada Szkoły zadania określone
przez art. 50 ustawy o systemie oświaty wykonuje Rada Pedagogiczna.
20. Rada Pedagogiczna przed opracowaniem niżej podanych dokumentów
winna zasięgnąć opinii przedstawicieli rodziców i uczniów w sprawie
1) szczegółowych zasad wewnątrzszkolnego oceniania uczniów ,
2)„Programu wychowawczego szkoły” będącego alternatywą do
zagrożeń społecznych młodego pokolenia,
21.Rada Pedagogiczna ponad to może :
1) wnioskować o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora,
2) delegować swoich przedstawicieli do prac w innych organach.
22.Samorząd Uczniowski jako organ Szkoły tworzą wszyscy jej uczniowie.
23.Zasady działania Samorządu jak też wyboru jego członków określa
Regulamin Samorządu .Regulamin ten nie może być sprzeczny ze
Statutem Szkoły.
24.Samorząd Uczniowski przedstawia organom Szkoły wnioski i opinie
o pracy oraz realizacji podstawowych praw ucznia jak :
1) prawo do zapoznania się z programem nauczania i jego celami,
2) prawo do znajomości stawianych przed uczniami wymagań,
3) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
4) prawo do organizacji życia szkolnego,
5) prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej,
6) prawo do organizowania działalności kulturalnej i sportowej,
7)prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu.
25.Rada Rodziców stanowi reprezentację rodziców uczniów Szkoły, a zasady
jej tworzenia uchwala ogół rodziców uczniów Szkoły.
1)Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności , który nie może
być sprzeczny ze Statutem Szkoły,
2)Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej i Dyrektora
Szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Szkoły,
3)w celu wspierania działalności statutowej Szkoły Rada Rodziców może
gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców i innych
źródeł .Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa
regulamin, o którym mowa w punkcie 1.
§ 13
1.W sprawach spornych pomiędzy działającymi w Szkole organami ,
prowadzenie mediacji oraz podejmowanie ostatecznych rozstrzygnięć
należy do Dyrektora , a w szczególności:
1)rozstrzyganie spraw spornych wśród członków Rady Pedagogicznej,
2)przyjmowanie wniosków i badanie skarg dotyczących nauczycieli i
pracowników niepedagogicznych ,
3)rozstrzygnie w sytuacjach konfliktowych pomiędzy nauczycielem a
Rodzicem ,
4)wydawanie zaleceń wszystkim organom statutowym,
5)wstrzymywanie uchwał tych organów, niezgodnych z prawem
oświatowym.
2.W sprawach spornych ustala się co następuje :
1) uczeń zgłasza swoje zastrzeżenia do Przewodniczącego
Samorządu Uczniowskiego za pośrednictwem
Przewodniczącego klasowego,
2) przewodniczący Samorządu Uczniowskiego w uzgodnieniu
z nauczycielem opiekunem przedstawia nauczycielowi lub
wychowawcy , który wraz z przedstawicielem Samorządu
rozstrzyga sporne kwestie,
3) sprawy nie rozstrzygnięte kierowane są do Dyrektora ,
którego decyzje są ostateczne.
§ 14
Trybu, o którym mowa w § 13 nie stosuje się do postępowań uregulowanych odrębnymi przepisami, a w szczególności w sprawach :
1) odpowiedzialności dyscyplinarnej,
2) odpowiedzialności porządkowej,
3) sporów ze stosunku pracy objętymi właściwością sądów pracy.
§ 15
1. Rodzice mają prawo do znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-
wychowawczych Szkoły i poszczególnych oddziałów, a zwłaszcza:
1) prawo do zapoznania się z planami dydaktyczno-wychowawczymi
Szkoły na zebraniach rodzicielskich, planami wychowawczymi klasy
na spotkaniach klasowych lub w innych formach,
2) prawo do zapoznania się z przepisami i zasadami oceniania,
klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania
sprawdzianów,
3) prawo do otrzymywania informacji na temat możliwości dalszego
kształcenia i wychowania swych dzieci.
2.Szkoła organizuje stałe spotkania z rodzicami służące wymianie informacji
na tematy wychowawcze:
1)spotkania szkolne winny odbywać się co najmniej dwa razy w semestrze,
2) raz w semestrze Dyrektor Szkoły może zwołać spotkanie poświęcone
wybranej tematyce wychowawczej,
3)Wychowawcy klas organizują spotkania zgodnie z potrzebami poza
spotkaniami szkolnymi.
3.Nauczyciele i rodzice mają prawo do wyrażania swoich opinii na temat
pracy Szkoły .
Rozdział IV . ORGANIZACJA SZKOŁY
§ 16
1.Terminy rozpoczynania zajęć dydaktyczno-wychowawczych , przerw
świątecznych, ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie
organizacji roku szkolnego.
2.Terminy te podaje Dyrektor Szkoły.
3.Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 października 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz. U. Nr 186 poz. 1245) Dyrektor Szkoły w porozumieniu z Radą Pedagogiczną podejmuje decyzję o dniach wolnych od zajęć dydaktycznych.
4.Terminy uroczystości szkolnych ustala Dyrektor Szkoły na wniosek Rady Pedagogicznej lub Samorządu Uczniowskiego.
§ 17
1.Schemat szczegółowej organizacji roku szkolnego , nauczania i wychowania
sporządza Dyrektor Szkoły na arkuszu organizacji szkoły do 30.04.
każdego roku .
2.Schemat obejmuje liczbę pracowników Szkoły.
3.Określa liczbę stanowisk kierowniczych , ogólną liczbę zajęć
nadobowiązkowych finansowanych ze środków przydzielonych szkole
przez organ prowadzący.
§ 18
1.Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły jest oddział ( klasa) złożony
z uczniów , którzy w jednorocznym kursie nauk danego roku szkolnego
uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych określonych ramowym
planem nauczania.
2.Liczba uczniów w klasie nie powinna być większa niż 32.
§ 19
1.Organizację stałych obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć
dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć
ustalony przez Dyrektora Szkoły.
2.Tygodniowy rozkład uwzględnia zasady higieny pracy.
3.Tygodniowy rozkład zajęć podawany jest na początku roku szkolnego
do wiadomości nauczycieli i uczniów.
4.Wszelkie zmiany rozkładu zajęć winny być podane do wiadomości
nauczycieli i uczniów.
5.Tygodniowy rozkład zajęć klas I – III określa ogólny przydział czasu
na poszczególne zajęcia wyznaczone ramowym planem nauczania.
Szczegółowy rozkład dzienny zajęć ustala nauczyciel.
§ 20
Podstawową formą pracy Szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym. Godzina lekcyjna trwa 45 minut
i nie dotyczy kształcenia zintegrowanego.
§ 21
- Niektóre zajęcia obowiązkowe i nadobowiązkowe mogą być organizowane w grupach międzyklasowych.
- Liczba uczestników zajęć nadobowiązkowych organizowanych ze środków budżetowych nie może być niższa niż 15 uczniów.
- Liczba uczniów uczestniczących w zajęciach z gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej nie powinna przekraczać 12-15 osób.
- Za zgodą organu prowadzącego liczba uczniów w grupie może być niższa od liczby określonej w ust. 2,3 .
§ 22
W Szkole mogą odbywać praktyki pedagogiczne studenci szkół wyższych i słuchacze zakładów kształcenia nauczycieli za zgodą Dyrektora Szkoły i po zawarciu umowy ze szkołą kierującą praktykanta.
§ 23
- Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną służącą do :
1)realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów,
2)realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły,
3)doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela i wychowawcy,
4)prezentacji najnowszej literatury,
5)popularyzacji najnowszych osiągnięć pedagogicznych.
2.Z biblioteki mogą korzystać uczniowie , nauczyciele i inni pracownicy
Szkoły oraz inne osoby na zasadach określonych w regulaminie biblioteki.
3.Pomieszczenie biblioteki musi spełniać następujące wymogi:
1)umożliwiać gromadzenie zbiorów i ich opracowywanie,
2)korzystania ze zbiorów w czytelni oraz wypożyczania ich poza
bibliotekę,
3)prowadzenie przysposobienia czytelniczego.
- Godziny pracy biblioteki ustala Dyrektor Szkoły .Winny one
umożliwiać korzystanie ze zbiorów w czasie zajęć lekcyjnych,
przerw między nimi i po ich zakończeniu.
- Organizację pracy biblioteki określa regulamin jej pracy.
§ 24
1.Szkoła organizuje świetlicę dla uczniów , którzy muszą przebywać w szkole
Przed lub po zakończeniu zajęć szkolnych ze względu na dojazd do szkoły.
2.Świetlica stanowi pozalekcyjną formę pracy wychowawczo-opiekuńczej
Szkoły.
3.Świetlica prowadzi swoją działalność w godzinach 7.15 – 7.45 i po
zakończeniu przez uczniów zajęć lekcyjnych w godzinach 11.20 – 13.20.
4.Za działalność świetlicy odpowiadają wychowawcy świetlicy.
5.Wychowawcy świetlicy sporządzają harmonogram pracy świetlicy
zatwierdzony przez Dyrektora Szkoły.
6.Świetlica prowadzi swą działalność w pomieszczeniu zwanym świetlicą
szkolną lub w innym pomieszczeniu wskazanym przez Dyrektora Szkoły.
7.Ze świetlicy mogą korzystać:
1) dzieci dojeżdżające,
2) dzieci objęte rejestrem świetlicy.
8.Formy pracy świetlicy:
1) organizowanie opieki nad dziećmi w godzinach pracy świetlicy,
2) organizowanie różnorodnych form zajęć,
3) spędzanie wolnego czasu według własnych zainteresowań,
4) pomoc w odrabianiu pracy domowe
§ 25
- Szkoła zapewnia uczniom możliwość spożycia ciepłego posiłku oraz zakup niektórych artykułów szkolnych i spożywczych w sklepiku szkolnym.
- Sklepik szkolny działa wyłącznie na potrzeby uczniów i pracowników szkoły.
- Opiekę nad działalnością sklepiku sprawuje nauczyciel wyznaczony przez Dyrektora Szkoły w ramach przydziału zadań dodatkowych.
§ 26
1.Szkoła prowadzi swą działalność w budynku głównym szkoły.
2.Dyrektor w miarę możliwości lokalowych przydziela pomieszczenia dla:
1) sklepiku szkolnego,
2) świetlicy,
3) szatni,
4) archiwum.
3.W skład majątku Szkoły wchodzą pomieszczenia gospodarcze i boiska.
4.Szkoła zarządza nieruchomością oddaną we władanie w trwały zarząd.
Rozdział V. NAUCZYCIELE I PRACOWNICY SZKOŁY
§ 27
- W szkole zatrudnia się nauczycieli i pracowników obsługi.
- Zasady zatrudniania i wynagradzania określają odrębne przepisy.
§ 28
1.Nauczyciel prowadzi prace dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą,
jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo
powierzonych jego opiece uczniów.
2.Do zadań i obowiązków nauczyciela należy :
1) realizacja programów nauczania ,
2) kierowanie powierzonym procesem dydaktyczno-wychowawczym,
dbałość o jego poziom,
3)dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny oraz powierzoną mu
salę lekcyjną,
4)udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej,
5)odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczniów,
6)dbałość o rozwój psychofizyczny uczniów,
7)wspieranie zainteresowań i zdolności uczniów,
8)bieżące ocenianie uczniów zgodnie z ich postępami w nauce i
zachowaniem.
9)bezstronna i obiektywna ocena pracy uczniów wg „Wewnątrzszkolnego
Systemu Oceniania „,
10)pomoc w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych uczniów,
11)doskonalenie umiejętności pedagogicznych i podnoszenie wiedzy
merytorycznej,
12)realizacja zadań wyznaczonych w planie dydaktyczno-
wychowawczym szkoły,
13)realizacja zarządzeń i poleceń Dyrektora Szkoły
- Prawem nauczyciela jest :
1)korzystanie z uprawnień wynikających z Karty Nauczyciela,
2)formułowanie wniosków i postulatów dotyczących pracy szkoły i jej
organów,
3)formułowanie własnych wersji programów nauczania , jak też
autorskich programów nauczania,
4)wnioskowanie o dokonanie oceny własnej pracy w oparciu o
rozporządzenie MEN z dnia 2 listopada 2000r , w sprawie kryteriów i
trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania
odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu
oceniającego( Dz. U. Nr 98 z 2000 r.poz.1066 z późniejszymi
zmianami).
§ 29
1.Wychowawca klasy sprawuje opiekę wychowawczą nad uczniami, a także:
1) udziela pomocy wychowankom w realizacji swych zadań
2) integruje uczniów do podejmowania działań w zespołach ludzkich
klasowych lub szkolnych – tworzą warunki wspomagające rozwój
ucznia, proces jego uczenia się,
3) tworzy warunki do przygotowania wychowanków do życia
w rodzinie i społeczeństwie,
4) inspiruje działania umożliwiające rozwiązywanie konfliktów
międzyludzkich, klasowych lub szkolnych,
5) otacza opieka każdego wychowanka,
6) inspiruje wspólnie z rodzicami i uczniami różne formy życia
zespołowego i towarzyskiego,
7)ustala wspólnie z uczniami treści i formy zajęć wychowawczych,
8)organizuje indywidualną opiekę nad uczniami zdolnymi i mającymi
trudności w nauce , oraz sprawiającymi trudności wychowawcze,
9)utrzymuje kontakty z rodzicami uczniów w celu ustalania form i
metody pracy wychowawczej oraz bieżącej współpracy,
10)organizuje spotkania z rodzicami i radą klasową , korzysta z ich
pomocy,
11)włącza rodziców do życia klasy i szkoły.
2.Wychowawca klasy dostosowuje formy pracy wychowawczej do wieku i
potrzeb uczniów.
3.Wychowawca klasy utrzymuje ścisłe kontakty z rodzicami w tym poprzez
organizację spotkań klasowych nie rzadziej niż dwukrotnie w semestrze.
4.Wychowawca klasy ma prawo do pomocy dydaktycznej i wychowawczej
ze strony szkoły i placówek oświatowo-wychowawczych , a w tym :
1)pomocy Dyrektora Szkoły w przypadku trudności wychowawczych,
2)pomoc innych nauczycieli w sprawowaniu funkcji wychowawczych ,
3)szczególnej pomocy Dyrektora w pierwszych trzech latach pracy.
Rozdział VI. SZCZEGÓŁOWE ZASADY OCENIANIA
WEWNĄTRZSZKOLNEGO.
§ 30
- Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
- poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych, jego zachowania oraz postępach w tym zakresie,
- pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
- motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
- dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia,
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej,
- zachęcanie do zdrowej rywalizacji.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje wiadomości i umiejętności ucznia wynikające ze szkolnego zestawu programów nauczania z uwzględnieniem umiejętności realizowanych na poszczególnych zajęciach edukacyjnych.
3.Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów i
rodziców o wymaganiach edukacyjnych (oczekiwanych osiągnięciach
ucznia) wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania
oraz o sposobach sprawdzania i oceniania osiągnięć edukacyjnych
uczniów.
4.Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje
uczniów oraz rodziców o kryteriach i zasadach oceny zachowania.
5.Punktem wyjścia do analizy postępów uczniów, jakości pracy nauczyciela
oraz organizacji procesu kształcenia jest pomiar diagnostyczny ,
przeprowadzony na początku roku szkolnego z zakresu przedmiotów
humanistycznych i matematyczno-przyrodniczych.
6.Każdy dział programowy lub zamknięty obszar kształcenia powinien
kończyć się pomiarem osiągnięć ucznia.
7.Testy, prace klasowe są obowiązkowe. Jeśli uczeń był nieobecny to zalicza
daną formę kontroli w ciągu 7 dni od powrotu do szkoły.
8.Poprawa ocen niedostatecznych z obowiązkowych form kontroli jest
dobrowolna i odbywa się w ciągu 7 dni od rozdania prac. Uczeń poprawia
się tylko raz.
9.Nauczyciel informuje uczniów o przewidywanej pisemnej formie kontroli
tydzień wcześniej . W ciągu tygodnia nie mogą być więcej niż 3
obowiązkowe formy pisemne co najmniej 45 minutowe.
10.Prace kontrolne 45 minutowe powinny być poprzedzone lekcją
powtórzeniową.
11.Wyniki prac kontrolnych nauczyciel przekazuje uczniom w terminie nie
dłuższym niż dwa tygodnie.
12.Uczeń i jego rodzice mają prawo wglądu do prac kontrolnych podczas wywiadówek oraz konsultacji z nauczycielami.
13.Uczeń ma prawo być nieprzygotowany do zajęć :
1)wskutek wypadków losowych
2)z powodu choroby
3)bez podania przyczyn 1, 2 razy w semestrze ( z uwzględnieniem
specyfiki przedmiotu).
Fakt ten zgłasza na początku lekcji.
14. Uczeń może być zwolniony całkowicie z lekcji wychowania fizycznego lub z wykonywania określonych ćwiczeń. Istniej możliwość:
1) zwolnienia go z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego. Podstawą do tego zwolnienia jest opinia lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia ćwiczeń wskazująca, jakich ćwiczeń fizycznych - czy też - jakiego rodzaju ćwiczeń - uczeń nie może wykonywać oraz przez jaki okres. W tym przypadku uczeń uczestniczy w zajęciach wychowania fizycznego z ograniczeniem wykonywania niektórych, wskazanych przez lekarza ćwiczeń fizycznych. Uczeń ten jest oceniany i klasyfikowany. Natomiast nauczyciel wychowania fizycznego ma obowiązek dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia.
2) całkowitego zwolnienia go z realizacji zajęć wychowania fizycznego. Zwolnienia dokonuje dyrektor szkoły na podstawie opinii lekarza o braku możliwości uczestniczenia ucznia w zajęciach wychowania fizycznego, przez okres wskazany w tej opinii. W tym przypadku uczeń nie uczęszcza na zajęcia wf-u i przez okres zwolnienia nie jest z nich oceniany. Jeżeli okres zwolnienia z realizacji zajęć wychowania fizycznego uniemożliwia ustalenie śródrocznej, rocznej lub semestralnej oceny klasyfikacyjnej, uczeń nie podlega klasyfikacji, natomiast w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
§ 31
FORMY AKTYWNOŚCI UCZNIA
1.Prace obowiązkowe:
Wypowiedzi ustne:
1) opowiadanie
2) opis
3) recytacja
4) dialog
5) aktywność : dyskusje, udział w dyskusji,
argumentowanie, wnioskowanie, praca w grupie,
organizacja pracy w grupie, komunikacja w grupie,
zaangażowanie, sposób prezentacji, efekty pracy,
scenki symulacyjne, drama – odgrywanie ról.
Prace pisemne :
1) test – 45 minut
2) prace klasowe literackie - 45 – 90 minut
3) zadania sprawdzające – do 15 minut –kartkówki,
dyktanda, ćwiczenia.
Prace domowe :
1) zadania
2) ćwiczenia
3) notatki
4) wypracowania
5) własna twórczość
Prace o charakterze praktycznym :
1) wytwory
2) obserwacje
3) doświadczenia
4) ćwiczenia sprawnościowe
Estetyka zeszytu ćwiczeń.
2. Prace nadobowiązkowe.
Wypowiedzi ustne :
1) dyskusje
2) scenki symulacyjne , drama
3) praca w grupie
Prace pisemne :
1) prace domowe dodatkowe
2) prace długoterminowe
Udział w konkursach.
§ 32
OCENIANIE BIEŻĄCE I KLASYFIKACYJNE.
1.Oceny bieżące, oceny klasyfikacyjne semestralne i roczne od klasy czwartej wzwyż ustala się według następującej skali :
stopień celujący - 6
stopień bardzo dobry - 5
stopień dobry - 4
stopień dostateczny - 3
stopień dopuszczający - 2
stopień niedostateczny - 1
2. W kontroli bieżącej dopuszcza się rozszerzoną skalę ocen przez
zastosowanie znaków „+” i „ – „
3. Ustala się jednolity system punktowania prac pisemnych uczniów kl. IV- VI
Przyjęte kryteria oceniania sprawdzianów :
- ocena niedostateczna 0 - 30 % poprawnie wykonanych zadań,
- ocena dopuszczająca 31 - 49 % ,
- ocena dostateczna 50 - 74 % ,
- ocena dobra 75 - 92 % ,
- ocena bardzo dobra 93 - 100 % .
Ocenę celującą uczeń otrzymuje , gdy wykona dodatkowe zadanie o
podwyższonym stopniu trudności.
Uczeń , który nie jest przygotowany do lekcji , otrzymuje „-„ .
Za trzy minusy otrzymuje ocenę niedostateczną.
Uczeń jest nagradzany „ + „ za aktywność na lekcji.
Za trzy plusy otrzymuje ocenę bardzo dobrą.
Oceny z prac pisemnych na lekcji i wypowiedzi ustnych są decydujące przy
wystawianiu oceny semestralnej.
Oceny z prac domowych i innych form aktywności wpływają na
podwyższenie tej oceny.
4. Dowody osiągnięć szkolnych ucznia ( prace kontrolne , wytwory prac
praktycznych ) gromadzone są przez nauczyciela określonego przedmiotu
i przechowywane przez semestr.
5. Dwa razy w roku szkolnym organizowane są dla rodziców wywiadówki
oraz konsultacje z nauczycielami przedmiotów.
6.W czasie konsultacji nauczyciel określonego przedmiotu informuje
rodziców o postępach ucznia, o kryteriach oceniania ,
przedstawia dowody osiągnięć szkolnych ucznia.
W przypadku słabych uczniów proponuje formy pomocy, a w przypadku
szczególnie uzdolnionych indywidualny kierunek rozwoju.
7. Nauczyciel jest obowiązany , na podstawie opinii poradni psychologiczno-
pedagogicznej , dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych
potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono
zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się
uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
8. Do oceny bieżącej w klasach I – II stosowane są następujące oznaczenia literowe:
- A- uczeń osiąga wspaniałe wyniki. Prace wykonuje poprawnie i starannie,
- B- uczeń osiąga dobre wyniki. Prace wykonuje poprawnie choć niezbyt starannie, bądź z drobnymi pomyłkami.
- C- uczeń osiąga zadawalające wyniki, prace wykonuje mało starannie, często popełnia pomyłki. Powinien podnieść umiejętności poprzez dodatkowe ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.
- D- uczeń ma trudności w przyswojeniu pewnych umiejętności przewidzianych programem nauczania. Aby osiągnąć sukces powinien pracować pod kierunkiem nauczyciela i z pomocą rodziców.
9. Ocenianie bieżące w klasie III polega na stosowaniu oceny cyfrowej w skali od 1 do 6 w dzienniku lekcyjnym, sprawdzianach wiadomości i pracach ucznia w odniesieniu do poszczególnych edukacji.
10. Oprócz ocen literowych w klasie I i II, a w klasie III ocen cyfrowych nauczyciele stosują różnorodne formy ocen wspierających (np. pochwały, gratulacje.
11.Ocenianie klasyfikacyjne semestralne i roczne w klasach I – III polega na
wypełnieniu dla każdego ucznia świadectwa opisowego.
12.Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, zajęć technicznych, plastyki, muzyki i zajęć artystycznych należy przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a w przypadku wychowania fizycznego – także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.
13. Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.
USTALA SIĘ NASTĘPUJĄCE KRYTERIA OCEN W KLASACH III - VI:
a) Stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
- Spełnia wykraczające wymagania edukacyjne poza zakres materiału,
- Samodzielnie zdobywa wiadomości, jest samodzielny w rozwiązywaniu zadań i problemów,
- Samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
- Biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych,
- Proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania,
- Odnosi sukcesy w konkursach przedmiotowych (kwalifikując się do finałów co najmniej na szczeblu wojewódzkim), sportowych, artystycznych (co najmniej na szczeblu gminnym) i innych (co najmniej na szczeblu rejonowym) lub posiada inne porównywalne osiągnięcia,
- Jest bardzo aktywny na lekcjach
b) Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
- Spełnia wymagania dopełniające z danych zajęć edukacyjnych,
- Opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania przedmiotu,
- Samodzielnie rozwiązuje i zadania postawione przez nauczyciela posługując się nabytymi umiejętnościami,
- Bierze udział w konkursach przedmiotowych,
- Sprawnie korzysta z wiedzy i umiejętności w sytuacjach nowych,
- Wykazuje się dużą aktywnością w czasie lekcji.
c) Stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
- Spełnia rozszerzone wymagania z danych zajęć edukacyjnych,
- Opanował wiadomości i umiejętności zawarte w podstawie programowej w stopniu zadowalającym,
- Zna najważniejsze pojęcia, wiadomości i posiada podstawowe umiejętności,
- Samodzielnie rozwiązuje typowe zadani, natomiast zadania o stopniu trudniejszym wykonuje pod kierunkiem nauczyciela,
- Jest aktywny w czasie lekcji
d) Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
- Spełnia podstawowe wymagania z danych zajęć edukacyjnych
- Opanował podstawowe elementy wiadomości i umiejętności zawarte w podstawie programowej pozwalające mu na zrozumienie najważniejszych zagadnień,
- Rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności,
- Wykazuje się aktywnością na lekcjach w sposób zadowalający.
e) Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
- Spełnia konieczne wymagania edukacyjne z danych zajęć edukacyjnych
- Ma poważne braki w wiedzy, które można jednak usunąć w dłuższym okresie czasu,
- Braki te nie przekreślają dalszej nauki
- Przy pomocy nauczyciela potrafi wykonywać proste polecenia, wymagające zastosowania podstawowych umiejętności
f) Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
- Nie spełnia nawet wymagań koniecznych z danych zajęć edukacyjnych,
- Ma braki w wiedzy na tyle duże, że nie rokują one nadziei na ich usunięcie nawet przy pomocy nauczyciela,
- Uczeń nawet przy pomocy nauczyciela nie potrafi wykonać prostych poleceń wymagających zastosowania podstawowych umiejętności,
- Nie opanował określonego minimum materiału, co uniemożliwia mu kontynuacje nauki na wyższym poziomie edukacji,
- Nie uczynił żadnych postępów (wykazuje się brakiem przyrostu wiedzy i umiejętności).
§ 33
ZASADY I TERMINY SEMESTRALNEJ I ROCZNEJ KLASYFIKACJI
- Klasyfikowanie uczniów przeprowadzają nauczyciele przedmiotów.
- Klasyfikowanie semestralne uczniów przeprowadza się 10 dni przed zakończeniem pierwszego semestru.
- Klasyfikowanie roczne uczniów przeprowadza się 10 dni przed zakończeniem rocznych zajęć dydaktycznych.
- Uczeń i jego rodzice są informowani przez wychowawcę o zagrożeniu oceną niedostateczną z przedmiotu lub oceną nieodpowiednią z zachowania 4 tygodnie przed klasyfikacja semestralną lub roczną.
- Na 7 dni przed klasyfikacja semestralną lub roczną uczeń jest informowany ustnie przez nauczyciela przedmiotu o przewidywanej dla niego ocenie.
- Ustalona przez nauczyciela ocena klasyfikacyjna roczna niedostateczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
- Uczeń ma możliwość poprawy przewidywanej oceny semestralnej lub rocznej w terminie 7 dni od daty poinformowania go o przewidywanej ocenie na zasadach uzgodnionych z nauczycielem ( termin, kryteria na ocenę, o którą ubiega się uczeń , forma poprawy). Nauczyciel odnotowuje ten fakt w dzienniku lekcyjnym.
Uczeń poprawia się tylko jeden raz.
- Jeśli w wyniku klasyfikacji semestralnej uczeń otrzymał jedną ocenę niedostateczną ( lub więcej) i stwierdzono , że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej , nauczyciel przedmiotu , z którego uczeń otrzymał ocenę niedostateczna organizuje w miarę możliwości zajęcia wyrównawcze w celu uzupełnienia braków.
- Na tydzień przed klasyfikacją roczną rodzice ucznia są pisemnie informowani przez nauczyciela przedmiotu o przewidywanej
ocenie ( wpis do zeszytu ).
10.W klasach I –III nauczyciel przekazuje informację uczniowi i
rodzicom na zasadach jw. używając określenia „ Osiągnięcia
edukacyjne ucznia oceniam pozytywnie / negatywnie „.
§ 34
ZASADY I TERMINY EGZAMINU POPRAWKOWEGO
1. Począwszy od klasy czwartej, z wyjątkiem klasy programowo najwyższej
uczeń , który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał stopień niedostateczny
z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. 2. W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na
egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.
3. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej, z wyjątkiem
egzaminu ze sztuki , techniki oraz wychowania fizycznego, z których
egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
4.Termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor Szkoły na ostatni
tydzień ferii letnich.
5.Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora
Szkoły.
W skład komisji wchodzą :
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji;
2) wychowawca oddziału;
3) nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danym oddziale;
6.Nauczyciel, o którym mowa w p.5 może być zwolniony z udziału w pracy
Komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych
przypadkach. W takim przypadku Dyrektor Szkoły powołuje jako osobę
egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia
edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole
następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
7.Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół
Zawierający : skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik
egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się
pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
§ 35
TRYB I TERMINY EGZAMINU KLASYFIKACYJNEGO
1.Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
2. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej
nieobecności lub na wniosek jego rodziców Rada Pedagogiczna może
wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny. 3. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń :
1) realizujący , na podstawie odrębnych przepisów , indywidualny program
lub tok nauki ;
2) spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
4. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzony dla ucznia, o którym mowa
w punkcie 3.2 , nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych :
techniki, plastyki, muzyki i wychowania fizycznego oraz dodatkowych
zajęć edukacyjnych.
5.Uczniowi, o którym mowa w wyżej wspomnianym punkcie , zdającemu
egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.
6.Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej ,
z wyjątkiem egzaminów klasyfikacyjnych z plastyki, muzyki, techniki,
informatyki i wychowania fizycznego. W takich przypadkach ma formę
zadań praktycznych.
7. Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w art. 44n ust. 1 i 2 ustawy. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.
8.Egzamin dla ucznia , o którym mowa w punktach 1, 2, 3.1 przeprowadza
nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności wskazanego przez
Dyrektora Szkoły , nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć
edukacyjnych.
9.Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia , o którym mowa w punkcie 3 .2
przeprowadza komisja , powołana przez Dyrektora Szkoły , który zezwolił na
spełnianie przez ucznia odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku
nauki poza szkołą.
W skład komisji wchodzą :
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole stanowisko kierownicze – jako przewodniczący
2) nauczyciel zajęć edukacyjnych określonych w
szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.
10. Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem , o którym mowa w punkcie
3.2 , oraz jego rodzicami , liczbę zajęć edukacyjnych , z których uczeń
może zdawać egzamin w ciągu jednego dnia.
11. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze
obserwatorów – rodzice ucznia.
12. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół
zawierający w szczególności :
1) imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w punkcie 8 , a w
przypadku egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzanego dla ucznia,
o którym mowa w punkcie 3.1 – skład komisji;
2) termin egzaminu klasyfikacyjnego;
3) zadania ( ćwiczenia ) egzaminacyjne ;
4) wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.
Do protokółu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o
ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen
ucznia.
13. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych , w
dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej
wpisuje się „ nieklasyfikowany „ .
14. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu
klasyfikacyjnego roczna ( semestralna) ocena kwalifikacyjna z zajęć
edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem punktu 15.
15. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu
klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ( semestralna) ocena
klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku
egzaminu poprawkowego , z następującymi zastrzeżeniami :
1) począwszy od klasy IV szkoły podstawowej , uczeń , który w wyniku
klasyfikacji rocznej (semestralnej) uzyskał ocenę niedostateczną z zajęć
edukacyjnych , może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych
przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin
poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
2) uczeń lub jego rodzice ( prawni opiekunowie) mogą zgłosić
zastrzeżenia do Dyrektora Szkoły , jeżeli uznają, że roczna( semestralna)
ocena kwalifikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie
z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie 7 dni po zakończeniu zajęć
dydaktyczno- wychowawczych.
16. W przypadku stwierdzenia , że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna
z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa
dotyczącymi trybu ustalania tej oceny , Dyrektor Szkoły powołuje komisję,
która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie
pisemnej i ustnej , oraz ustala roczną ( semestralną ) ocenę klasyfikacyjną
z danych zajęć edukacyjnych.
17. W skład komisji wchodzą :
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko
kierownicze - jako przewodniczący komisji
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
3) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu,
prowadzący takie same zajęcia edukacyjne.
18. Nauczyciel , o którym mowa w punkcie 17.2 , może być zwolniony z
udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie
uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku Dyrektor Szkoły powołuje
innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne , z tym,
że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w
porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
19.Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół
zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik
egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję .Do protokołu załącza się
pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
20.Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu
poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego
w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły.
21.Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji
i powtarza klasę, z zastrzeżeniem pkt.22.
22.Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia Rada Pedagogiczna może raz
w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia warunkowo, który nie
zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych.
23. Na wniosek rodziców (prawnych opiekun ów) dyrektor szkoły, w której obwodzie mieszka dziecko, może zezwolić na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą. Dziecko spełniające obowiązek szkolny w tej formie może otrzymać świadectwo ukończenia poszczególnych klas szkoły podstawowej lub ukończenia tej szkoły na podstawie egzaminów klasyfikacyjnych przeprowadzonych przez szkołę.
24.Uczeń kończy szkołę podstawową jeśli uzyskał promocję .
a) z wyróżnieniem uzyskując średnią 4.75.
§ 35
KRYTERIA I ZASADY OCENIANIA ZACHOWANIA
1.Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę
klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez
ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
2.Ocena zachowania uwzględnia w szczególności :
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
3) dbałość o honor i tradycje szkoły;
4) dbałość o piękno mowy ojczystej;
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią ;
7) okazywanie szacunku innym osobom;
2.Proces oceniania zachowania ucznia ma na celu:
1) motywowanie do właściwych form zachowania oraz dążenie do
wzbogacania zachowań pozytywnych;
2) przekazywanie uczniowi i jego rodzicom (opiekunom) informacji
zwrotnej o jego rozwoju społecznym ;
3) kształtowanie samooceny i poczucia tożsamości.
3. Roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania , począwszy od klasy IV szkoły
podstawowej, ustala się według następującej skali :
1) wzorowe
2) bardzo dobre
3) dobre
4) poprawne
5) nieodpowiednie
6) naganne
z zastrzeżeniem punktu 5.
4. W klasach I –III szkoły podstawowej semestralne i roczne oceny
klasyfikacyjne zachowania są ocenami opisowymi.
Szczegółowe kryteria oceny zachowania w klasach I – III są następujące;
A- „ wyróżnia się”
B- : dobra”
C- „ musisz popracować nad zachowaniem”
D- „wymaga poprawy”
Ocenę A- „wyróżnia się” otrzymuje uczeń , który:
- aktywnie uczestniczy w życiu klasy i szkoły,
- reprezentuje klasę lub szkołę w różnego rodzaju konkursach, zawodach sportowych, imprezach sportowych, szkolnych, środowiskowych i innych,
- osiąga wyniki w nauce stosowne do swoich optymalnych możliwości intelektualnych i sportowych,
- sumiennie wywiązuje się z powierzonych zadań,
- reprezentuje wysoki poziom kultury osobistej,
- jest koleżeński i uczynny wobec rówieśników,
- swoją postawą daje wzór do naśladowania.
Ocenę B – „dobrą” – otrzymuje uczeń, który:
- uczestniczy w życiu klasy i szkoły,
- stara się osiągać wyniki w nauce stosowne do swoich możliwości intelektualnych i zdrowotnych,
- stara się wywiązywać z powierzonych obowiązków,
- ma właściwy stosunek do nauczycieli i innych pracowników szkoły.,
- jest koleżeński i uczynny wobec koleżanek i kolegów,
- swoją postawą do obowiązków szkolnych nie wykazuje uchybień.
Ocenę C – „musisz popracować nad zachowaniem” – otrzymuje uczeń, który:
- potrzebuje motywacji ze strony nauczyciela, aby angażować się w życie klasy i szkoły,
- zdarza mu się nie wywiązywać z powierzonych obowiązków,
- spóźnia się na lekcje,
- często opuszcza zajęcia z błahego powodu,
- był upominany kilkakrotnie przez wychowawcę klasy i nie przyniosło to oczekiwanej poprawy w zachowaniu.
Ocenę D – „wymaga poprawy” – otrzymuje uczeń, który:
- odmawia uczestnictwa w życiu klasy i szkoły,
- nie wywiązuje się z powierzonych obowiązków,
- notorycznie opuszcza zajęcia, spóźnia się na lekcje,
- cechuje go lekceważący stosunek do nauczycieli, pracowników szkoły i kolegów,
- destrukcyjnie wpływa na zespół,
- był upominany kilkakrotnie przez wychowawcę klasy i dyrekcję i nie przyniosło to żadnej poprawy w zachowaniu,
- nie przestrzega regulaminu szkolnego.
5.Semestralne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania dla uczniów
z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym
są ocenami opisowymi.
6.Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na :
1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
2) promocje do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły;
7. Szczegółowe kryteria oceny zachowania w klasach IV-VI są następujące :
1) ocenę wzorową otrzymuje uczeń , który spełnia wszystkie z
wymienionych kryteriów :
wzorowo zachowuje się w szkole i poza szkołą (boisko, wycieczka,);
kulturalnie odnosi się do innych;
okazuje szacunek nauczycielom i innym pracownikom szkoły;
szanuje mienie własne , szkolne i kolegów;
dba o estetyczny wygląd własny i otoczenia;
przestrzega zasad higieny;
twórczo pracuje w samorządzie uczniowskim lub innych organizacjach
szkolnych ;
pogłębia wiedzę i rozwija swoje zainteresowania w zajęciach szkolnych
i pozaszkolnych ;
zdobywa nagrody i wyróżnienia w różnych konkursach;
reprezentuje szkołę na wysokich szczeblach konkursów ;
integruje klasę (pomaga w organizowaniu imprez szkolnych , wspiera
kolegów w trudnych sytuacjach , pomaga w nauce );
wzorowo wywiązuje się z obowiązków szkolnych;
systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia lekcyjne (nie ma
nieobecności nieusprawiedliwionych);
terminowo usprawiedliwia nieobecności ( najpóźniej w ciągu tygodnia od
zakończenia nieobecności;
dba o swoje zdrowie , stosuje zasady zdrowego stylu życia ( na przykład
nie poddaje się nałogom);
bezpiecznie zachowuje się w każdej sytuacji ;
reaguje na wszelkie przejawy zła .
2)Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń , który spełnia następujące kryteria :
bardzo dobrze zachowuje się w szkole i poza szkołą (boisko, wycieczka)
kulturalnie odnosi się do innych;
okazuje szacunek nauczycielom i innym pracownikom szkoły;
szanuje mienie własne , szkolne i kolegów;
dba o estetyczny wygląd własny i otoczenia;
przestrzega zasad higieny;
pogłębia wiedzę i rozwija swoje zainteresowania w zajęciach szkolnych
zdobywa nagrody i wyróżnienia w konkursach szkolnych ;
pomaga w zorganizowaniu imprez klasowych ;
bardzo dobrze wywiązuje się z obowiązków szkolnych ;
systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia lekcyjne (nie ma
nieobecności nieusprawiedliwionych);
terminowo usprawiedliwia nieobecności (najpóźniej w ciągu tygodnia
od zakończenia nieobecności ),
dba o swoje zdrowie, stosuje zasady zdrowego stylu życia (nie poddaje
się nałogom) ;
bezpiecznie zachowuje się w każdej sytuacji ;
reaguje na wszelkie przejawy zła.
3)Ocenę dobrą otrzymuje uczeń , który spełnia poniższe kryteria :
właściwie zachowuje się w szkole i poza szkołą,
kulturalnie odnosi się do innych;
okazuje szacunek nauczycielom i innym pracownikom szkoły;
szanuje mienie własne , szkolne i kolegów ;
dba o estetyczny wygląd własny i otoczenia ;
przestrzega zasad higieny ;
bierze udział w organizowaniu imprez klasowych i uczestniczy w nich;
rozwija swoje zainteresowania;
bierze udział w konkursach szkolnych ;
wywiązuje się z obowiązków szkolnych;
systematycznie uczęszcza na zajęcia lekcyjne (dopuszcza się 4
godziny nieusprawiedliwione i 5 spóźnień na pierwsze lekcje w
semestrze);
terminowo usprawiedliwia nieobecności ( najpóźniej w ciągu tygodnia
od zakończenia nieobecności ) ;
dba o swoje zdrowie, stosuje zasady zdrowego stylu życia ( nie ulega
nałogom);
bezpiecznie zachowuje się w każdej sytuacji ;
reaguje na wszelkie przejawy zła .
4) Ocenę poprawną otrzymuje uczeń , który :
stara się poprawnie odnosić do dorosłych;
czasami narusza zasady współżycia koleżeńskiego;
bezmyślnie niszczy mienie własne, szkolne i kolegów ;
nie zawsze dba o swój wygląd zewnętrzny i estetykę otoczenia ;
poprawia zachowanie , reagując na zwrócone uwagi ;
czuje się członkiem grupy, bierze udział w różnych imprezach
klasowych i szkolnych ;
nie zachęca innych do pracy na rzecz klasy i szkoły ( nie krytykuje,
nie jest złośliwy ) ;
poprawnie wywiązuje się z obowiązków szkolnych ;
systematycznie uczęszcza na zajęcia lekcyjne ( dopuszcza się 10 godzin
nieusprawiedliwionych i 10 spóźnień w semestrze);
nie zawsze terminowo usprawiedliwia nieobecności ;
dba o swoje zdrowie, stosuje zasady zdrowego stylu życia ;
przestrzega podstawowych zasad bezpieczeństwa.
5) Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń , który :
lekceważąco odnosi się do innych osób ;
dewastuje mienie własne, szkolne lub kolegów ;
tworzy negatywny wizerunek szkoły ;
nie reaguje na upomnienia ;
źle wpływa na atmosferę pracy w klasie ;
nie bierze udziału w organizowanych imprezach ;
utrudnia inicjatywę klasy i wychowawcy w organizowaniu imprez
klasowych i szkolnych ;
nie wywiązuje się z obowiązków szkolnych ;
opuszcza zajęcia-wagaruje (powyżej 10 godzin nieusprawiedliwionych
w semestrze) ;
nagminnie spóźnia się na zajęcia lekcyjne (powyżej 10 spóźnień w
semestrze ) ;
nieterminowo usprawiedliwia nieobecności ;
nie zawsze dba o swoje zdrowie, nie stosuje zasad zdrowego stylu
życia i bezpieczeństwa ;
ulega nałogom ;
namawia innych do używania środków odurzających ;
jest odpowiedzialny za pobicia, wymuszenia, kradzieże na terenie
szkoły i poza nią.
6) cenę naganną otrzymuje uczeń , który :
lekceważąco odnosi się do innych osób ;
dewastuje mienie własne , szkolne i kolegów ;
tworzy negatywny wizerunek szkoły;
nie reaguje na upomnienia ;
źle wpływa na atmosferę pracy w klasie ;
nie bierze udziału w organizowanych imprezach ;
utrudnia inicjatywę klasy i wychowawcy w organizowaniu imprez
klasowych i szkolnych ;
nie wywiązuje się z obowiązków szkolnych ;
opuszcza zajęcia – wagaruje ( powyżej 30 godzin
nieusprawiedliwionych w semestrze ) ;
nagminnie spóźnia się na zajęcia lekcyjne ( powyżej 30 spóźnień
w semestrze ) ;
nie usprawiedliwia swoich nieobecności ;
nie dba o swoje zdrowie, nie stosuje zasad zdrowego stylu życia i
bezpieczeństwa ;
ulega nałogom ;
namawia innych do używania środków odurzających ;
jest odpowiedzialny za pobicia, wymuszenia, kradzieże na terenie
szkoły i poza nią .
8. Ocenę zachowania ucznia ustala wychowawca klasy , po zasięgnięciu opinii
nauczycieli uczących w klasie, zespołu klasowego oraz w uzasadnionych
przypadkach innych pracowników szkoły.
9. Wychowawca klasy informuje ucznia o proponowanej ocenie z zachowania
na tydzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej.
10. Wychowawca klasy informuje ucznia i jego rodziców o przewidywanej
ocenie nagannej na miesiąc przed planowanym posiedzeniem
klasyfikacyjnym rady pedagogicznej. Jeżeli zaistnieje sytuacja
nieprzewidziana , wpływająca na nagłą zmianę oceny z pozytywnej na
naganną , wtedy wychowawca informuje o tym rodziców ucznia
bezpośrednio po wydarzeniu , bez przestrzegania przewidzianego
w regulaminie terminu.
11. Wychowawca na prośbę ucznia lub jego rodziców powinien uzasadnić wystawioną ocenę zachowania.
12. Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do
dyrektora szkoły , jeżeli uznają , że roczna ( semestralna) ocena
klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa
dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłaszane
do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
13. Dyrektor szkoły powołuje wówczas komisję, która ustala roczną
(semestralną) ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania
zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów ,
decyduje głos przewodniczącego komisji.
14. W skład komisji , o której mowa w punkcie 13 wchodzą :
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko
kierownicze- jako przewodniczący komisji ,
2) wychowawca klasy ,
3) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia
edukacyjne w danej klasie,
4) przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
5) przedstawiciel rady rodziców.
15. Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna
zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena
ustalona przez komisję jest ostateczna.
17. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności :
1) skład komisji,
2) termin posiedzenia komisji,
3) wynik głosowania,
4) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
Rozdział VII. UCZNIOWIE SZKOŁY
§ 36
1.Szkoła prowadzi rekrutację uczniów zgodnie z rozporządzeniem MEN i S z
dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów
do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych
( Dz.U. z 2004 r. Nr 26, poz.232 , z późniejszymi zmianami ).
2.Dzieci do klasy pierwszej zapisywane są do końca marca poprzedzającego
dany rok szkolny, , które w danym roku kalendarzowym kończą 7 lat i nie odroczono im obowiązku szkolnego na podstawie art.16 ust.3 ustawy o
systemie oświaty, a także dzieci, w stosunku do których wyrażono zgodę
na wcześniejsze przyjęcie do szkoły na podstawie art.16 ust.1 ustawy o
systemie oświaty.
1) rodzic ma prawo do zdecydowania o podjęciu przez dziecko edukacji szkolnej w wieku 6 lat, jeżeli dziecko odbyło roczne przygotowanie przedszkolne;
2) dziecko może być odroczone od obowiązku szkolnego jeżeli do wniosku rodzica dołączono opinię wydaną przez publiczną albo niepubliczną poradnie psychologiczno pedagogiczną;
3.Do Szkoły przyjmuje się :
1) z urzędu – dzieci zamieszkałe w obwodzie Szkoły,
2) na prośbę rodziców dzieci zamieszkałe poza obwodem Szkoły, jeśli
w odpowiedniej klasie są wolne miejsca.
§ 37
Prawa i obowiązki uczniów,
1.Uczeń ma prawo do :
1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia,
2) opieki wychowawczej zapewniającej bezpieczeństwo,
zapobiegającej przemocy fizycznej,
3) zachowania godności osobistej,
4) podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-
wychowawczym,
5) swobody wyrażania myśli i przekonań, jeśli nie naruszy tym dobra
osób innych,
6) rozwijania zainteresowań , zdolności i talentów,
7) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny,
8) pomocy w przypadku trudności w nauce,
9) korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego,
10) korzystania z pomieszczeń szkolnych , sprzętu, pomocy
dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć lekcyjnych
i pozalekcyjnych,
11) udziału w działalności samorządowej Szkoły i wpływania poprzez
nią na życie Szkoły,
12)korzystania z pomocy stypendialnej bądź doraźnej w miarę
posiadanych przez Szkołę środków finansowych.
2.Obowiązki ucznia.
1)Uczeń ma obowiązek przestrzegać postanowień zawartych w statucie
szkoły, a w szczególności :
systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych oraz
właściwie się na nich zachowywać, uzupełniać braki wynikające z absencji ,
prowadzić starannie zeszyty i wykonywać zadania domowe,
systematycznie i aktywnie uczestniczyć w życiu szkoły,
przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów ,
nauczycieli i innych pracowników szkoły,
przeciwstawiać się przejawom brutalności ,
dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów,
dbać o dobro, ład i porządek w szkole,
dbać o honor szkoły , godne jej reprezentowanie i wzbogacanie jej tradycji,
przestrzegać ustaleń władz szkoły,
przeciwstawiać się wszelkim nałogom i zjawiskom patologii społecznej ,
szerzącym się w środowisku szkolnym.
2)Uczeń ma obowiązek usprawiedliwić każdą nieobecność niezwłocznie po
powrocie do szkoły , nie później jednak niż do tygodnia, licząc od ostatniego
dnia nieobecności . Po tym terminie nieobecności uznawane będą przez
wychowawcę za nieusprawiedliwione.
3) Zwolnienie z lekcji może nastąpić wyłącznie na pisemna prośbę rodziców.
4) Każdy uczeń posiada strój galowy, który ma obowiązek nosić w czasie
uroczystości szkolnych wynikających z ceremoniału szkolnego, grupowych
lub indywidualnych wyjść poza teren szkoły w charakterze reprezentacji,
innych imprez okolicznościowych , jeśli taką decyzję podejmie
wychowawca klasy lub rada pedagogiczna. 5)Przez strój galowy należy rozumieć dla dziewcząt ciemną spódnicę i białą
bluzkę , a dla chłopców ciemne spodnie i białą koszulę.
6) Ubiór codzienny ucznia jest ściśle określony:
uczeń ma obowiązek nosić wierzchni strój jednolity dla całej
społeczności szkolnej , w postaci kamizelek –ciemny granat dla
chłopców ,niebieski dla dziewcząt,
na terenie szkoły uczeń zobowiązany jest nosić obuwie nie zagrażające
zdrowiu, niedopuszczalne są buty na czarnej, gumowej podeszwie,
uczeń ma obowiązek przestrzegać zasad higieny osobistej oraz estetyki
wyglądu,
wygląd zewnętrzny ucznia nie może mieć wpływu na oceny z przedmiotu,
może jednak mieć wpływ na ocenę z zachowania .
7)Uczeń przebywający w szkole ma prawo korzystania z telefonu komórkowego i innych urządzeń elektronicznych wyłącznie podczas przerw
śródlekcyjnych.
Uczeń nieprzestrzegający wyżej wymienionego zapisu oddaje wyłączone urządzenie do depozytu w sekretariacie szkoły, a następnie otrzymuje je po przybyciu do szkoły z rodzicem.
§ 38
1.Wobec uczniów mogą być stosowane nagrody oraz kary spełniające istotne
funkcje wychowawcze, nie naruszające nietykalności i godności osobistej
ucznia.
Ucznia można nagrodzić za :
1) wybitne osiągnięcia w nauce,
2) wzorową postawę uczniowską,
3) reprezentowanie szkoły w konkursach, zawodach i olimpiadach,
4) działalność na rzecz społeczności lokalnej i ochrony środowiska.
Nagrodami są :
1) pochwały wychowawcy klasy,
2)pochwały Dyrektora Szkoły,
3)list pochwalny wychowawcy lub Dyrektora Szkoły do rodziców,
4)dyplom uznania,
5)nagroda rzeczowa.
2.O przyznanie nagrody lub wyróżnienia wnioskuje wychowawca, Rada
Pedagogiczna lub Samorząd Uczniowski.
3.Za nieprzestrzeganie Statutu Szkoły i innych przepisów obowiązujących
na terenie Szkoły uczeń może być ukarany :
1)upomnieniem wychowawcy klasy,
2)pozbawieniem pełnionych w klasie funkcji,
3)upomnieniem Dyrektora Szkoły lub naganą,
4)upomnieniem pisemnym Dyrektora Szkoły wobec uczniów,
5)pozbawieniem pełnionych funkcji w Szkole.
4.Za szczególnie rażące naruszenie szkolnych obowiązków i postanowień
Statutu uczeń może być ukarany przeniesieniem do innej szkoły na wniosek
Dyrektora Szkoły skierowany do Kuratora Oświaty.
5.Szkoła każdorazowo powiadamia rodziców ucznia o przyznanej mu
nagrodzie i wymierzonej karze.
6.Dyrektor Szkoły , po stwierdzeniu nagannego zachowania się ucznia ,
kwalifikującego się do zastosowania kary , może tego ucznia zawiesić w
prawach ucznia do czasu rozpoznania sprawy lub wymierzenia kary.
Zawieszenie nie może trwać dłużej niż 7 dni.
7.Ukarany uczeń może odwołać się do Dyrektora lub Rady Pedagogicznej
od wymierzonej mu kary w terminie 7 dni od daty ogłoszenia.
8.Dyrektor rozpatruje odwołanie najpóźniej w ciągu 7 dni od jego otrzymania.
Rozstrzygnięcie Dyrektora jest ostateczne. Zastosowanie kary, o której mowa
w ust. 4 następuje w szczególności , jeżeli uczeń:
1)umyślnie spowodował uszczerbek na zdrowiu innej osobie
czy uczniowi,
2)wchodzi w kolizję z prawem,
3)dopuścił się kradzieży lub niszczenia mienia Szkoły,
4)demoralizuje innych uczniów (namawia do spożywania alkoholu, stosowania używek, przebywa na terenie szkoły w stanie wskazującym na spożycie alkoholu, narusza godność i nietykalność osobista innych osób, dopuszcza się kradzieży, niszczenia mienia),
5)otrzymał drugą ( semestralną lub roczną ) naganną ocenę z zachowania.
9.Można odstąpić od wystąpienia o zastosowanie kary przewidzianej w ust.4
za poręczeniem właściwego zachowania ucznia udzielonym przez
nauczyciela , organ Samorządu Uczniowskiego, Radę Rodziców bądź
zawarcie kontraktu.
Rozdział VIII. ODDZIAŁ PRZEDSZKOLNY
§ 39
W Szkole tworzony jest oddział przedszkolny dla dzieci 3, 4, 5- letnich realizujący program wychowania przedszkolnego.
- Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole.
- W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego , wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko
w wieku powyżej 5 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym
roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat.
Obowiązek szkolny tych dzieci może być odroczony do końca roku szkolnego
w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat. 3. Liczba dzieci w oddziale przedszkolnym nie może przekraczać 25 osób. 4. Oddział przedszkolny realizuje podstawę programową wychowania
przedszkolnego, określoną przez ministra do spraw oświaty i
wychowania.
5. Dzienny czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wynosi
5 godzin dziennie. 6. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku
szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez Dyrektora Szkoły i zatwierdzony przez Organ prowadzący.
7. Do podstawowych zadań nauczyciela wychowania przedszkolnego należy:
1) miesięczne planowanie pracy z dzieckiem w oparciu o program nauczania, plan rozwoju szkoły, roczny plan pracy szkoły, program wychowawczy szkoły, wyniki obserwacji pedagogicznych,
2) odpowiedzialność za życie i zdrowie oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci. Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje kontakt z jego rodzicami w celu:
a) warunków wspomagających wszechstronny rozwój dziecka, jego zdolności,
b) poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych dziecka,
c) ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci,
d) włączenia ich w działalność szkoły,
e) tworzenia warunków do ich zainteresowań.
3) stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania,
4) prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowaniem tych obserwacji
5) współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczną, pedagogiczną i zdrowotną. Nauczyciel ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora szkoły i Rady Pedagogicznej oraz placówek, instytucji oświatowych i naukowych,
6) doskonalenie kwalifikacji zawodowych.
8.Oddział przedszkolny dostosowuje zajęcia do możliwości rozwojowych
dzieci, a w szczególności organizuje :
1)na życzenie rodziców zajęcia dodatkowe , w tym naukę religii;
2)zajęcia indywidualne, za zgodą organu prowadzącego ;
3)zajęcia wskazane w orzeczeniu poradni psychologiczno-
pedagogicznej o wczesnym wspomaganiu rozwoju ucznia , np.
zajęcia logopedyczne, korekcyjno-kompensacyjne.
Czas trwania zajęć dodatkowych nie może przekraczać 30 minut.
10.Zajęcia w oddziale przedszkolnym odbywają się zgodnie z organizacją
roku szkolnego.
11. W czasie pobytu w oddziale przedszkolnym za bezpieczeństwo i zdrowie
dzieci odpowiedzialny jest nauczyciel , któremu Dyrektor powierzył
jego prowadzenie.
12. Do najważniejszych zadań oddziału przedszkolnego należy :
1) wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka;
2) wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka ;
3) przygotowanie dziecka do nauki w szkole ;
4) integrację dzieci zdrowych z niepełnosprawnymi rówieśnikami,
5) zapewnienie opieki i warunków rozwoju dzieciom z określonym
rodzajem niepełnosprawności ;
6) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
13.Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi przygotowania
przedszkolnego są obowiązani dopełnić czynności związanych ze
zgłoszeniem dziecka do oddziału przedszkolnego, a także zapewnić
regularne uczęszczanie dziecka na zajęcia.
14. Dyrektor szkoły jest obowiązany powiadomić dyrektora szkoły ,
w której obwodzie dziecko mieszka, o spełnianiu przez dziecko
obowiązku przygotowania przedszkolnego.
15. Osobami upoważnionymi do odbioru dzieci z oddziału przedszkolnego
są rodzice lub osoby dorosłe upoważnione przez rodziców, które mogą
przejąć odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dzieci.
Rozdział IX . POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 40
1.Szkoła gromadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi
przepisami.
§ 41
Dokonywanie zmian w Statucie należy do kompetencji Rady Pedagogicznej.
§ 42
Dyrektor zapewnia możliwość zapoznania się ze Statutem wszystkim członkom społeczności szkolnej.
§ 43
Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
|